Monument Valley, off the road - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Rofraroan - WaarBenJij.nu Monument Valley, off the road - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Rofraroan - WaarBenJij.nu

Monument Valley, off the road

Door: RoFraRoAn

Blijf op de hoogte en volg Rofraroan

12 Juli 2012 | Verenigde Staten, Kayenta

Om 10 uur hebben we een afspraak met Dean in Monument Valley. Hij is een Navajo-indiaan en gaat ons in een open Jeep, off the road, rondrijden in Monument Valley. We hebben hem 2,5 uur als prive-gids tot onze beschikkig. We beginnen op de weg, voor zo ver je het een weg kan noemen, die je ook met je eigen auto kunt rijden. We stuiteren op en neer in de Jeep, want Dean rijdt natuurlijk wel wat harder dan je met je eigen auto zou rijden. Al snel slaan we een pad in en zijn we weg van de toeristische route. Als eerste maken we een stop voor een main window view over de mesas, buttes en Castle rock die je vanaf de ingang ook kunt zien, maar dan net even anders. We hiken een stukje en het uitzicht is inderdaad prachtig! Tegen deze achtergrond zijn oa Back to the Future 3 en Once Upon a Time In the West opgenomen. Dean rijdt ons off the road verder langs prachtige rotsen als Hogan Arch, Moccasin Arch, Ear in the wind, Sun's Eye, Submarine, kameel, indiaan, de hand en primitieve rotstekeningen. Op een gegeven moment rijden we echt door woestijnzand. We zien versteende schelpen en zijn erg onder de indruk van de stuurkunsten van Dean. Wat is het moeilijk om je door het losse, hete zand een weg te banen! We kunnen ons helemaal voorstellen hoe moeilijk het stuk woestijn is voor deelnemers aan Parijs-Dakar. Het laatste stuk gaat weer over de toeristische route en we zien oa nog de tree sisters, olifant en de lievelingsplek van filmregisseur John Ford. Na 2,5 uur nemen we afscheid van Dean en kijken we terug op een fantastische rit. Na de lunch en een bezoek aan de Hogans van de Navajo-indianen rijden we door naar onze volgende bestemming, Moab. Deze plaats gebruiken we als uitvalsbasis voor een bezoek aan Arches National Park (NP). We rijden door een rotsachtig landschap en komen door Mexican Hat, Bluff ( met z'n twin rocks) en Monticello. Als we door deze plaats rijden dartelen er plotseling drie schattige herten voor onze auto langs, zich niet bewust van alle auto's die naderen. Ook zien we voor het eerst een aanhouding van een auto door een sheriff. Deze auto maakte een onverantwoorde inhaalmanoeuvre en de sheriff zette meteen de achtervolging in. Wat een verschijning als een sheriff zo uit de auto stapt! Tegen het eind van de middag komen we in ons motel in Moab aan. Omdat de temperatuur inmiddels weer opgelopen is tot 38 graden, nemen we eerst een duik in het zwembad met een (te) hot tub (40 graden ofzo) Wat kan een bad dan lekker zijn! Na het eten willen Roos en Annemiek wel eens swimming by night meemaken. Heel apart, een zwembad voor jezelf tot je beschikkig hebben tot 11 uur 's avonds! We willen eigenlijk op tijd naar bed om morgenvroeg op tijd naar Arches NP te gaan, maar dat lukt niet helemaal...