When you're going to San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Rofraroan - WaarBenJij.nu When you're going to San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Rofraroan - WaarBenJij.nu

When you're going to San Francisco

Door: RoFraRoAn

Blijf op de hoogte en volg Rofraroan

20 Juli 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

Na het ontbijt op het heerlijke terras voor onze lodge gaan we richting Yosemite NP. We vervolgen onze weg van gisteravond tussen hoge bergen door, langs de rivier Merced met z'n watervalletjes (highway 140). Wat is het hier prachtig en rustig! Toch staan we al snel in de file om het park via de westingang binnen te komen. Gelukkig valt de wachttijd mee en voor we het weten rijden we echt door Yosemite. Ook dit park is prachtig en toch weer heel anders dan de 7 anderen die we bezocht hebben. We blijven de rivier de Merced volgen tot Yosemite Valley/Village en zien bergpieken als El Capitan en de Three Brothers. Ook proberen we de swinging bridge even, die toch minder swingt dan de naam doet vermoeden. Langs de kant van de weg zien we waarschuwingsborden met de tekst 'high speed kills bears'. Bij ieder bord dat je ziet schijnt een beer aangereden te zijn. En we zien er best veel! Vanaf de parkeerplaats in Yosemite Valley nemen we de shuttle bus naar de Village. Daar bezoeken we het Visitor Center, de Ansel Adams Gallery en een Deli met wederom heerlijke koffie! Frans bezoekt nog even de General Store voor en voorraadfles water. We willen namelijk Het Gacier Point bezoeken. Dat ligt op 2200 meter met een prachtig uitzicht op de bergtoppen en watervallen van Yosemite NP. Het is echter wel 50 miles klimmen, dus wat drank voor onderweg is wel prettig! Als Roos, Annemiek en Rosella voor de General Store op een bankje op Frans wachten, ziet Rosella ineens een stoere man richting store lopen, inclusief stoppelbaard en Stetson (of soort van). Als ze goed kijkt ziet ze ineens dat het Marcel is! Ook de rest van Irmalisa volgt. Wat een toeval, dat we elkaar in zo'n groot park met zoveel mensen tegenkomen! We kletsen even bij en nemen voor de 3e keer afscheid deze vakantie. De volgende keer dat we elkaar zien is echt weer in Nederland! Omdat het al met al toch later is geworden dan gepland en we ook nog eerst op zoek moeten naar benzine (die alleen bij de parkingangen te verkrijgen is), besluiten we ons bezoek aan het Glacier point te skippen (Frans en ik spreken af dat we nog een keer terug gaan als de kinderen de deur uit zijn......l) We rijden via Highway 120 richting de noordwest ingang van het park voor benzine en.......... richting San Franciso! Ook deze kant van het park is prachting, met mooie uitzichtspunten op Yosemite Valley. In de verte zien we zelfs Glacier Point liggen!
Onderweg eten we onze verse, inYosemite bereidde, italiaanse ciabatta's op in een parkje in Groveland. Het is een typisch Amerikaans dorp, met allemaal kleine houten huisjes, winkeltjes en restaurantjes. Roos en Annemiek vinden het jammer dat we niet tot vanavond in Groveland blijven. Dan draait namelijk in het park de film 'Alvin and de Chipmunks III'. En na alle chipmunks die we tijdens onze vakantie gezien hebben, is het wel leuk om de film erover te zien!
Na Groveland rijden we de Sierra Nevada definitief uit via een very steep and winding road, wel met een prachtig uitzicht op het Don Pedro Lake en de rivier de Tuolumne die ook door Yosemite NP loopt. Het landschap wordt langzamerhand vlakker en geler (verdroogd gras op zacht glooiende heuvels) en de temperatuur loopt weer op van 82 graden F tot 97 F. Net voorbij Manteca gaan we over van highway 120 op de Interstate 5 South en de interstate 580 west, nu echt richting San Francisco. We hebben de natuur nu echt achter ons gelaten en al snel zien we aan de andere kant van de interstate een file opduiken. Het schijnt dat de Amerikanen in het weekend massaal San Francisco ontvluchten, op zoek naar natuur in o.a. Yosemite. We zijn erg blij dat wij de andere kant op gaan, want kilometers en kilometers file bij 96 graden F (35 graden celsius) lijkt ons geen pretje! Net voor San Francisco daalt de temperatuur wel snel 23 graden F, maar de zon staat ook hier strak aan de hemel. En wat wil je nog meer, een prachtige stad verkennen bij 21-22 graden Celsius en volop zon.......... We rijden over de Bay Bridge (gelegen over de San Francisco Bay) San Francisco binnen. Wat een prachtige binnenkomst! Rechts zien we ook al het beroemde Alcatraz liggen (gevangeniseiland waar onder ander El Capone gezeten heeft). Het is wel weer even wennen, dat giga drukke verkeer op vrijdagmiddag (is Nijmegen niks bij!), maar gelukkig hoeven we alleen maar naar het hotel te rijden. Ons hotel blijkt midden in het centrum te liggen, aan Powell street. Bij het hotel aangekomen kunnen we gelukkig gebruik maken van 'valid parking'. Je levert bij je hotel de autosleutels in en als je je auto weer nodig hebt komen ze hem voorrijden. Dit gaan we pas zondagmiddag weer doen, want in San Francisco kun je je op genoeg andere manieren vervoeren, o.a. met de Cable trams. Deze lopen vlak voor onze deur langs! We lopen 's avonds nog een stukje Nob Hill op. Deze heuvel gaat richting Fishermans Warf en is erg steil, maar gelukkig hebben we hoogte stages gehad in de diverse parken en gaat het ons gemakkelijk af. We kijken ook nog even in wat voor een fantastisch winkelgebied we zitten. Roos en Annemiek hebben al snel hun favoriete winkels gevonden (waaronder Abercrombie & Fitch), dus we kunnen met een gerust hart gaan slapen. Dat komt wel goed morgen!

• 22 Juli 2012 - 21:29

Cora:

Joh wat een toeval dat jullie Marcel en Liebeth weer tegen zijn gekomen wat zien jullie veel mooie dingen! Leuke foto's ook. Ben zeer benieuwd naar jullie verhalen. Nog een hele mooie laatste week. Lieve groeten

• 23 Juli 2012 - 22:20

Angela En Paul: